Stretnú sa traja finanční poradcovia a začnú sa rozprávať o predplatenom vstupnom poplatku. Mohol to byť začiatok dobrého vtipu, ale nie je. Minulý týždeň som počúval podcast, kde sa bavili finanční poradcovia a odpálilo mi pri ňom dekel. Mal som to pustené len v pozadí a zrazu som započul niečo o predplatenom vstupnom poplatku a ako je pre klienta lepšie, keď ho zaplatí čo najskôr. Asi 5 minút sa utvrdzovali, že je naozaj lepší a klient pri ňom dokonca dosiahne vyššiu nasporenú sumu ako pri postupnom splácaní poplatku.
Je to tak nelogická informácia, že som si pre istotu otvoril Excel a začal počítať. Keby môj Excel vedel rozprávať, tak by sa ma opýtal, prečo ho otravujem s takou banalitou a že výsledok je nám obom dopredu jasný. Predplatený poplatok je dobrý pre poradcu, klient tým nezíska nič, okrem možného poučenia do budúcna.
Túto informáciu majú páni z podcastu z kalkulačky jednej správcovskej spoločnosti. Ale zabudli si všimnúť detail, že pri predplatenom poplatku klient celkovo vloží vyššiu sumu ako pri postupnom splácaní, preto aj logicky nasporená suma vychádza vyššia.
Okrem nevýhodnosti z finančného hľadiska je predplatený poplatok na desiatky rokov dopredu celkom zvláštny. Predstavte si, ako by ste sa tvárili na benzínke, keby vám po natankovaní nablokovali 10 000 EUR a povedali, že to máte predplatené na 10 rokov dopredu :). Väčšinou tento typ poplatku poradcovia obhajujú tým, že si klient predpláca ich starostlivosť. V praxi to skôr vyzerá tak, že po pár rokoch už to poradca robí „zadarmo“, lebo dostal všetky peniaze na začiatku a buď sa klientovi snaží predať niečo nové alebo nemá dôvod sa o neho ďalej starať.
Viem o tom svoje, bol to jeden z dôvodov, prečo som odchádzal z OVB. Okrem toho, predplatiť si poplatok už len na 5 rokov pri životnosti priemerného poradcu je celkom odvaha. Býva dobrým zvykom za služby platiť priebežne a špeciálne to platí pre investície.