Buzzwords investovanie je cool, ale väčšinou nedopadne dobre.
V posledných rokoch sa rozmohlo investovanie do vecí, ktoré vyzerajú cool alebo do akcií firiem, ktoré také niečo robia. Takéto investície majú vždy pár spoločných znakov:
1. Hovoria o nich všetci a všade, má ísť o budúcnosť a kto sa na tieto veci pozerá inak, je spiatočník.
2. Keďže ide o vec, bez ktorej si v budúcnosti nevieme predstaviť život, tak má ísť o skvelú investíciu.
3. Po pár mesiacoch bublina väčšinou praskne, život ide ďalej a spätne si môžeme na internete pozrieť, kto naivne naletel v ďalšej zlatej horúčke.
Investovanie nie je súťaž krásy, kde musíme sledovať trendy a naháňať sa za tým, čo je moderné a prchavé. Žiadne NFT, metaverse a ďalšie buzzwords, ktoré v nás vzbudzujú povznášajúce pocity. Len si spomeňme na to, že niektorí ľudia boli ochotní platiť obrovské sumy za počítačové obrázky so záhadným trojpísmenkovým názvom NFT. Nehovoriac o tom, že väčšina ľudí nevedela celý názov vysloviť a ešte menej ich vedelo, čo to vlastne znamená.
Alebo tí, čo si kupovali pozemky v metaverse. Stačilo, aby sa Facebook premenoval na Meta a tí naivnejší uverili tomu, že sa budeme stretávať iba vo virtuálnej realite. Nie každá inovácia je krok vpred a už vôbec nemusí ísť o dobrú investíciu.
Jednou z najlepších investícií v posledných rokoch boli akcie starých nudných ropných spoločností. Alebo sa môžeme pozrieť na dlhšie obdobie. Firma Warrena Buffetta, Berkshire Hathaway, investuje prevažne do najnudnejších odvetví, aké si viete predstaviť – hlavne poisťovníctvo, železnice, energetika alebo maloobchod.
A výsledok? Priemerne má dvojnásobný ročný výnos ako trh a aj minulý rok pri rastúcej inflácii a vysokých úrokových sadzbách priniesol kladný výnos. To sa o investovaní do módnych výstrelkov povedať nedá.